Dynamiczny rozwój najnowszych technologii sprawia, że coraz więcej prac wykonują za nas maszyny, roboty i programy. Trend polegający na postępującej automatyzacji dotyczy jednak nie tylko szeroko pojętej produkcji, transportu czy telekomunikacji, ale również marketingu. Na czym polega automatyzacja marketingu? Jak z niej korzystać z myślą o zwiększeniu sprzedaży?
Spis treści
Czym jest automatyzacja marketingu?
Automatyzacja marketingu polega na wdrożeniu w firmie systemów, których zadaniem jest wykonywane czasochłonnych czynności związanych z analizowaniem i przetwarzaniem danych zbieranych w Internecie. Dzięki temu przedsiębiorca nie musi marnować cennego czasu na żmudne przeglądanie pozyskanych informacji i może skupić się na bardziej kreatywnej pracy. Systemy służące do automatyzacji marketingu samodzielnie grupują użytkowników i oceniają ich potencjalną wartość marketingową na podstawie kryteriów określonych przez przedsiębiorcę, a następnie podejmują wskazane działania.
Korzyści
Automatyzacja marketingu pozwala na oszczędność czasu i pieniędzy – zamiast zatrudniać pracownika odpowiedzialnego za analizę danych, odpowiadanie na maile czy wysyłanie newsletterów albo wykonywać te czynności samemu, wystarczy wdrożyć i odpowiednio skonfigurować system do automatyzacji marketingu. Jeżeli system zostanie umiejętnie zaprogramowany, będzie zdolny do wychwytywania użytkowników, którzy są potencjalnymi klientami gotowymi skorzystać z produktu lub usług i jednoczesnego odrzucania osób niezainteresowanych kupnem. W ten sposób pozycjonowanie w Google staje się znacznie efektywniejsze, szczególnie w kontekście zbierania i analizy danych.
Zastosowanie
Systemy automatyzujące marketing skutecznie zbierają i filtrują ruch. Na podstawie danych socjodemograficznych pozyskanych od użytkowników odwiedzających stronę internetową oraz sposobu ich zachowania wykonują czynności wskazane przez przedsiębiorcę. W efekcie przedsiębiorca osobiście może zająć się wyłącznie tymi użytkownikami, którzy mają potencjalną wartość marketingową. Systemy automatyzujące marketing potrafią dynamicznie dostosowywać treść wyświetlaną na stronie WWW do konkretnej osoby oraz wysyłać wiadomości email o zawartości dopasowanej do danego użytkownika i jego zapytania. Jedno z najpopularniejszych narzędzi służących do automatyzacji marketingu w Sieci to SalesManago – wyprodukowany przez polską firmę system, który cieszy się popularnością również zagranicą.