Ile razy zdarzyło Ci się opuścić stronę sklepu internetowego, ponieważ ten długo się ładował. Ja osobiście zrobiłem to wiele razy. Czułem wtedy, że firma nie dba o swoich klientów, sprawia wrażenie nieprofesjonalnej, a gdybym jednak zdecydował się zrobić tam zakupy z całą pewnością zaznałbym wielu problemu. Podobne odczucia mają miliony użytkowników, kiedy przyjdzie im korzystać ze sklepów internetowych, które długo się wczytują. Maksymalnym czasem jaki są w stanie poświęcić internaucie na załadowanie pełnej wersji strony są 3 sekundy. Mało, ale jednak dużo…
W sklepie internetowym każda sekunda ma znaczenie
Według danych WPEngine.com każda stracona sekunda na ładującą się stronę sklepu, obniża zadowolenie klientów o 16%. Wiąże się z tym spadek liczby odwiedzin witryny, średnio o 11%. Powoduje to bezpośrednio spadek przeprowadzonych transakcji w naszym sklepie. Konwersja maleje o 7 % i to właśnie o tyle procent spadają zyski przedsiębiorstwa. Przedstawione dane pokazują wyłącznie co może się dziać, gdy oczekiwanie na stronę sklepu internetowego jest o sekundę dłuższę. Pozostawiam wyobraźni to co może się dziać podczas “przeciągającego” czasu ładowania.
Tworząc stronę należy koniecznie zadbać o SEO, czyli optymalizację witryny pod kątem wyszukiwania. Brak dostatecznej wiedzy może sprawić, że sklep internetowy będzie miał niską pozycję lub zajmie miejsce na drugiej lub trzeciej stronie wyszukiwania – a tam rzadko kto zagląda… Jednym z czynników rankingowych Google jest szybkość ładowania strony. Algorytm najpopularniejszej wyszukiwarki bierze to pod uwagę, dlatego strony wczytujące się “lata świetlne” z pewnością będa miały ciężej.
Google coraz mocniej przywiązuje także wagę do wersji mobilnej strony www. Posiadacze sklepów internetowych powinni zadbać także o responsywną wersję, czyli taką która przystosowana jest do smartfonów i tabletów.
Istotnym elementem są także odczucia użytkowników. Gdy strona lub sklep długo się ładują, zaufanie do znacząco spada. Kilka sekund może sprawić, że potencjalni klienci postrzegać będą firme rodem z epoki kamienia łupanego. Obawy o usługi pojawią się już na pierwszym etapie kontaktu skutecznie odstraszają użytkowników.
Wydawać by się mogło, że kilka sekund nie robi większej różnicy. Nic bardziej mylnego. W czasach nowoczesnych technologii użytkownicy pragną zaspokajać swoje potrzeby w bardzo szybki sposób. Zwłoka może wiele kosztować przedsiębiorstwa, które nie zdają sobie z tego sprawy. Troska o najmniejsze detale może pozwolić zdobyć serca potencjalnych klientów, a stąd już nieduża droga do wielkiego sukcesu.
Sprawdź szybkość Twojej strony:
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl