Organizacja pozarządowa, podobnie jak firma, powinna się promować. Powód jest prosty: działania promocyjne pomogą NGO poinformować o inicjatywach i realizowanych projektach oraz zebrać fundusze niezbędne na działalność non profit.
Spis treści
Bez promocji NGO nie istnieje
Organizacje pozarządowe, takie jak stowarzyszenia czy fundacje, powstają w konkretnym celu. Zakładające je osoby stawiają przed sobą ambitne zamiary i wierzą, że słuszny, szlachetny powód istnienia organizacji sam w sobie spowoduje ogromne zainteresowanie jej działalnością. Nic bardziej mylnego.
Sama rejestracja w KRS nie sprawi bynajmniej, że w cudowny sposób pojawią się zastępy gotowych zakasać rękawy wolontariuszy, sponsorów, chcących sypnąć gotówką, czy też mediów, samodzielnie występujących z propozycją udostępnienia łamów w prasie lub czasu antenowego. Nic nie dzieje się samo.
Konsekwencją braku aktywności promocyjnej ze strony NGO jest nie tylko brak wystarczających środków finansowych na działalność statutową, lecz także sam fakt nieobecności w świadomości społecznej. Krótko mówiąc: bez odpowiedniej promocji NGO nie istnieje i zwykle nie ma pieniędzy na realizowanie swoich działań. Rozwiązaniem tych problemów jest promocja.
Metody promocji organizacji non profit
Istotne w efektywnej działalności NGO będą następujące narzędzia promocji:
- strona WWW,
- niezbędnik informacyjny (opis organizacji, logo, zdjęcia, wykresy, schematy, grafiki, biogramy, prezentacja działalności oraz projektów zrealizowanych i planowanych, dodatkowo materiały informacyjno-reklamowe, takie jak np. ulotki, notki prasowe etc.),
- blog (może stanowić część strony WWW) – przeznaczony do publikacji treści informacyjno-promocyjnych oraz aktualności,
- profil w social media, np. na Facebooku.
Mając przygotowane materiały promocyjne, można:
- efektywnie realizować promocję poprzez nośniki reklamy, takie jak: prasa (w tym prasa dla NGO), radio, telewizja, Internet (w tym AdWords dla NGO) , reklama outdoor, wydawnictwa reklamowe, direct mail oraz mailing (zwróć uwagę na zmiany w wysyłce mailingu i działaniach call center, jakie weszły w grudniu 2014 r.!) i inne,
- uczestniczyć w wydarzeniach (konferencje, imprezy lokalne, festyny, seminaria itp.), pozwalających na zaprezentowanie organizacji szerokiemu gronu osób,
- skontaktować się z VIP-ami, ekspertami oraz firmami w celu propozycji współpracy na zasadzie sponsoringu finansowego, np. w zamian za korzyści z bycia ambasadorem lub partnerem NGO czy też współudział w ciekawych projektach,
- wykorzystać wszelkie dostępne możliwości promocji w ramach Google dla NGO.
Tania i skuteczna promocja NGO online
Warto wiedzieć, że promocja organizacji pozarządowej może być znacznie łatwiejsza i tańsza (lub nawet darmowa!) niż promocja działalności gospodarczej. Wynika to z faktu, że różnorodne firmy zazwyczaj chcą wspierać tych, którzy działają w szczytnym celu. I tak na przykład w lutym, marcu i kwietniu w mediach jest możliwość publikacji reklam (dotyczących przekazania 1% podatku) za naprawdę niewielkie pieniądze lub wręcz za darmo.
NGO mogą także otrzymać atrakcyjne bonusy i zniżki na użytkowanie różnorodnych aplikacji internetowych i narzędzi reklamy online. Doskonałym tego przykładem jest projekt Google Non Profits, pozwalający organizacjom pozarządowym na bezpłatne korzystanie z narzędzi Google (Gmaila, kalendarza i programu Google Ad Grants), które zapewniają większą wygodę pracy oraz możliwość informowania szerokiego grona (w tym ofiarodawców i wolontariuszy) o realizowanych inicjatywach.
Szczególnie godnym uwagi rozwiązaniem jest AdWords dla NGO, który umożliwia praktycznie natychmiastowe dotarcie do milionów odbiorców. Olbrzymią zaletą dla każdej organizacji non profit jest fakt, że w Google Ads Grant można uzyskać od Google darmowy budżet na reklamę AdWords – nawet do 10 tysięcy dolarów w miesiącu! To ogromna kwota, która pozwoli na aktywny rozwój i realizację planów statutowych NGO. Trzeba jednak pamiętać, by pozyskane od Google środki wykorzystać naprawdę dobrze. Utworzenie i obsługę kampanii reklamowej NGO AdWords warto więc powierzyć specjalistom od marketingu internetowego. Dzięki temu można mieć pewność, że kampania zostanie właściwie przygotowana, a budżet reklamowy – optymalnie wykorzystany.
Dążąca do osiągnięcia zakładanych planów organizacja musi zadbać o skuteczne dotarcie do odbiorców (w tym do ofiarodawców) oraz o przemyślany PR. Zrealizowanie działań promocyjnych przy wsparciu fachowców pozwoli zdynamizować działalność NGO i wzbudzić zainteresowanie jej zakresem aktywności.