E-commerce eBiznes Marketing Internetowy Sklepy Internetowe

7 Kroków do pustego koszyka

Opis przedmiotu to jeden z najbardziej niedocenianych elementów w marketingu sklepu internetowego. Tworząc go z rozmysłem, iskrą, dostarczając klientowi wszystkich poszukiwanych informacji na tacy, a w dodatku w kreatywny sposób, znacząco zwiększamy szansę na zakup w naszym sklepie.

7 Kroków do pustego koszyka

Jak odróżnić się w dzisiejszych czasach od konkurencji? Wielu właścicieli e-sklepów zadaje sobie to pytanie coraz częściej, ponieważ słupki z liczbą nowych podmiotów e-commerce stale wzrasta, a co za tym idzie powiększa się także ilość nowych przeciwników, z którymi rywalizujemy o względy konsumenta. Piekielnie niska cena? Oczywiście! Tak możemy się wyróżnić, ale ta droga na skróty będzie naszą kulą u nogi. Z czasem stanie się ona tak ciężka, że nie będziemy przez nią w stanie unieść naszej rentowności. Co zrobić więc, aby klient poczuł się w naszym sklepie zgoła odmiennie niż u naszej konkurencji?

Jednym z elementów, który może pomóc nam podnieść współczynnik konwersji z zakupu jest…opis produktów w Twoim sklepie internetowym.

Opis przedmiotu to jeden z najbardziej niedocenianych elementów w marketingu sklepu internetowego. Tworząc go z rozmysłem, iskrą, dostarczając klientowi wszystkich poszukiwanych informacji na tacy, a w dodatku w kreatywny sposób, znacząco zwiększamy szansę na zakup w naszym sklepie.

Zaledwie część sklepów wykorzystuję potęgę słowa pisanego. Zamiast tworzyć coś wyjątkowego, korzystają one z utartych schematów, a raczej kombinacji klawiszy CTRL, C i V.

Ilość błędów, które mogą pojawiać się podczas tworzenia opisów jest na tyle duża, że warto wziąć pod lupę najważniejsze elementy tekstu, który umieszczasz obok oferowanego produktu.

Błąd 1

Kopiowanie opisów produktów od producenta.

Cały czas zastanawiam się czy powyższy błąd wynika z lenistwa czy niewiedzy? A może chodzi po prostu o szybkie wprowadzenie produktu do asortymentu sklepu internetowego, żeby móc go sprzedawać?

Wszyscy wiemy, że czas to pieniądz, ale w tym wypadku może okazać się to zgubne. Paradoksem takiego działania jest to, że chcąc zaoszczędzić czas, przez błyskawiczne i niechlujnie kopiowanie opisu, mrozimy nasz kapitał.

Analizując zalegające stany magazynowe natrafimy na produkty, które zalegają na półce od dłuższego czasu. Następnie czeka nas wielka konsternacja i pytanie “Dlaczego ten produkt się nie sprzedaje?” Może zwyczajnie przez bezmyślnie kopiowane opisu od producenta…?

Kopiując opis od producenta niczym nie odróżniasz się od swojej konkurencji, która zrobiła to samo. W rezultacie w Internecie te same opisy produktów występują w przypadku dziesiątek czy setek sklepów internetowych z tym samym asortymentem.

Dlaczego kopiowanie opisów nie przynosi korzyści Twojemu sklepowi?

  1. Często kopiowane opisy są skąpe i nie wyczerpują większości pytań, które zadaje sobie Twój klient. W rezultacie klient kupuje tam gdzie uzyska odpowiedzi na swoje pytania.

  2. Może zdarzyć się tak, że klient mimo skopiowanego opisu kupi produkt. Po kilku dniach zwróci go jednak, bo w opisie widniała informacja, która nie ma pokrycia w rzeczywistości. Zwrot to dodatkowe koszta, które musisz ponieść.

  3. Skopiowane opisy nie przynoszą Ci żadnej korzyści z punktu widzenia pozycjonowania sklepu w wyszukiwarkach. Takie opisy są bezwartościowe z punktu widzenia zwiększania pozycji danej frazy kluczowej (nazwy produktu) w wyszukiwarce.

  4. Czasami w opisach producenta lub hurtownika pojawiają się błędy, które Ty poprzez skopiowanie powielasz dalej, przez co niejako osłabiasz swoją pozycję jako sprzedawcy-eksperta w danej dziedzinie. Klient myśli wtedy – sklep sprzedaje coś na czym się nie zna?

Tworzenie unikalnych opisów jest czasochłonne, ale sukcesywna praca przyniesie owoce w postaci zwiększonej konwersji, zadowolonych klientów i zmniejszonej ilości zwrotów.

Błąd 2

Brak systematyki w układzie i wyglądzie treści.

Często zdarza się, że ułożenie opisów produktów jest przypadkowe, wygląda niechlujne i sprawia trudności w przyswajaniu treści przez klienta.

To co powinieneś zrobić to utworzyć szablony treści dla każdej kategorii produktu czy producenta. Zastosuj klasyczny podział, tj. wyróżnij w swoim opisie: wprowadzenie (najważniejsze rzeczy z punktu widzenia odbiorcy), rozwinięcie (szczegóły opisu) i podsumowanie treści (dodatkowe informacje). Taki podział wpłynie pozytywnie na odbiór całości.

Staraj się również pilnować estetyki (wyglądu) opisów, nie mieszaj różnych wielkości, kolorów czy typów używanych fontów (czcionek).

Dobre wyróżnienie najważniejszych elementów opisu i wyszczególnienie parametrów, cech produktu, którymi może być zainteresowany klient, wzmocni przekaz.

Używaj wypunktowania do wyróżnienia najważniejszych elementów, unikaj zdań podrzędnie złożonych – lepiej kiedy piszesz krótkie i konkretne zdania.

Używaj krótkich jedno-dwu zdaniowych akapitów – nic tak nie psuje odbioru treści jak długa ściana tekstu, którą nikt nie chce czytać.

Pamiętaj żeby sprawdzić jak wygląda opis na urządzeniach mobilnych, z którym najczęściej korzystają Twoi odbiorcy. Dla użytkowników mobilnych możesz wprowadzić tzw. “kotwice” w treści, po kliknięciu w które urządzenie od razu wyświetli konkretny fragment treści.

Błąd 3

Błędy merytoryczne w opisie, mieszanie pojęć, niepoprawne zdjęcia, brak nietypowych formatów np. video

Częsty błąd, który występuje wtedy kiedy nie znasz tak naprawdę swojej oferty i po prostu wklejasz skopiowaną treść od producenta. Możesz nadziać się też na minę, zlecając dodanie produktu nowym praktykantom, którzy zrobią to w ramach zdobycia doświadczenie w Twoim sklepie. Pozornie nie poniesiesz wtedy żadnych kosztów, bo osoba robi to teoretycznie za darmo. W praktyce może słono Cię to kosztować, ponieważ praktykant jest zielony w kwestii asortymentu, nie wie na co zwracać uwagę – po prostu wykonuje powierzone mu zadanie; potem okaże się czy poprawnie. Jeśli wyłapiesz błąd będziesz musiał go poprawić, co kosztować będzie czas Twój lub Twojego pracownika. Nie wspominając już o zamrożonym kapitale, na produktach, które przez zły opis się nie sprzedają…

Błędy w opisie produktu zniechęcają klientów do zakupu lub mogą być powodem zwrotu towaru przez klienta. Dlatego też warto rozbudowę i wprowadzenie opisów przekazywać osobie, która ma pojęcie o ofercie produktowej, którą sprzedajesz.

Postaraj się także o kilka własnych zdjęć, a nawet filmików produktowych, oddających jak to możliwe rzeczywisty wygląd przedmiotu. Sprawdź czy zdjęcia i filmy odpowiadają opisowi. Jeżeli np. w opisie widnieje informacja, że produkt posiada “przewiewny panel”, a na zdjęciu tego nie widać, sprawisz, że klient nie będzie wiedział co tak naprawdę kupuje. Rezultatem będzie zwiększony współczynnik odrzuceń, czyli wyjść ze strony. Jeżeli producent nie udostępnia ciekawych fotografii i video, zrób swoje. Możesz wykonać to nawet telefonem komórkowym – lepsze to niż nic. Zbudujesz w ten sposób przewagę nad konkurencją, a Twoje treści będą pojawiać się wysoko w sekcji Grafika i Video w wyszukiwarce Google.

Błąd 4

Kopiowanie opisów od konkurencji.

W tym przypadku możemy narazić się na nieprzyjemności prawne, bo tekst opisujący produkt jest tak naprawdę własnością innej firmy. Zaoszczędzony na opisie czas i pieniądze, wydasz na prawnika.

Z drugiej strony warto od czasu do czasu sprawdzać czy nasza praca nie została przez kogoś innego wykorzystana bez naszej zgody.

Jak sprawdzić czy konkurencja kopiuje nasze opisy produktów? Umieść wycinek Twojego autorskiego szablonu w oknie wyszukiwarki Google. Jeżeli ktoś z Twoich przeciwników używa Twojej własności intelektualnej, szybko się o tym dowiesz z wyników wyszukiwania i będziesz mógł zareagować.

Błąd 5

Nie znasz swojej grupy docelowej i jej najczęstszych dylematów

Zanim zaczniesz pisać opisy produktów, powinieneś wiedzieć kto będzie ich odbiorcą.

Ile ma lat, jaką płeć, jakim językiem się posługuje, jak bardzo zna produkt i branże, jakie problemy chce rozwiązać, na co zwraca uwagę chcąc kupić Twój produkt?

Część klientów opuści Twój sklep, jeżeli nie znajdzie w opisie produktu istotnych informacji dla siebie informacji. Tylko Ci bardziej zdecydowani będą chcieli dowiedzieć się więcej o danym towarze i skontaktują się z Tobą.

Aby poznać najczęstsze dylematy klientów nieocenionym źródłem wiedzy będzie Twoja obsługa klienta. To właśnie tam najszybciej dowiesz się czego potrzebuje potencjalny kupujący. Zrób listę pytań, a odpowiedzi na nie umieść w opisie produktowym. Daj użytkownikowi jak na tacy to czego szuka, niech poczuje, że znasz jego potrzeby.

Prowadząc analizy problemów klientów skup się na języku, którego używa grupa docelowa. Używanie podobnych wyrażeń ułatwi nawiązanie relacji i przekona ich szybciej do Twojej oferty.

Możesz też dodać w treści opisów odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, które pojawiają się w kontakcie z infolinią lub te wysyłane poprzez e-maila czy Facebooka.

Błąd 6

Nie optymalizujesz opisów pod SEO.

Tworzenie sprzedażowych opisów produktów nie wyklucza ich dobrej optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych. Można być kreatywnym, a robotom Google dostarczyć dobrze indeksowanej treści – wystarczy się postarać

Poniżej przedstawiam najważniejsze elementy pod kątem optymalizacji opisów produktów pod kątem SEO.

  1. Odpowiednio dobierz słowa kluczowe do każdego produktu. Wykorzystaj darmowe narzędzia jak Google Keyword Planner lub Ubbersuggest lub płatne odpowiedniki jak Senuto, Semstorm czy Ahrefs.

  2. Utwórz odpowiedni schemat opisu pod kątem SEO: utwórz tzw. kotwice kierujące na poszczególne fragmenty opisu produktu, używaj nagłówków H1-H3 (śródtytułów), stosuje odpowiednie wyróżniki w opisie np, pogrubienia, uzupełniaj atrybut ALT w zdjęciach.

  3. Uzupełnij meta dane produktu (title – tytuł produktu, description – opis produktu) oraz pamiętaj o odpowiedniej strukturze adresu URL produktu.

Dobrze zoptymalizowane opisy pod SEO zwiększą ruch w Twoim sklepie internetowym co na pewno przełoży się na wzrost sprzedaży.

Błąd 7

Opis produktu nie angażuje czytelnika i jest “nijaki”.

Staraj się być oryginalny opisując produkt, używaj języka opisowego, który pomoże klientowi wyobrazić sobie wygląd i funkcje produktu, tak jakby oglądał go na żywo. Wykorzystaj schemat cecha-zaleta-korzyść.

Unikaj banałów i pustych słów, które tylko rozmywają komunikacje, bądź konkretny i pamiętaj, że Twój czytelnik ma ograniczoną ilość czasu. Często nawet nie czyta tekstu, tylko skanuje go w poszukiwaniu elementów, które go interesują. Jeżeli ich nie znajdzie, po prostu wyjdzie z Twojego sklepu. Wyróżnij to co najważniejsze, ale napisz to w taki sposób, aby klient zapamiętał sklep np. z poczucia humoru. Dzięki temu zapiszesz się w jego głowie, a gdy ponownie będzie szukał podobnych przedmiotów do Twoich, ponownie zajrzy do Ciebie.

Dodając do opisów swoją inwencję twórczą wyróżnisz się na tle konkurencji i zachęcisz do zakupu produktu u Ciebie, a co najważniejsze możesz to zrobić sam bez zatrudniania armii specjalistów.

O Autorze

Redakcja magazynsem.pl

Chcesz do nas dołączyć i promować swój biznes lub osobę na ramach magazynsem.pl ? Napisz na redakcja@magazynsem.pl, w temacie wiadomości: "współpraca - magazynsem.pl".