Rok 2018 w branży SEO obfitował w wiele ciekawych wydarzeń, zmian, które miały wpływ na codzienną pracą specjalistów. Początek nowego roku to idealny czas na podsumowanie poprzedniego. O ocenę roku 2018 oraz ewentualne prognozy w obecnym roku 2019 poprosiłem kilku ekspertów z branży SEO / SEM i E – commerce. Zapraszam do lektury.
Spis treści
Paweł Gontarek – SEO Director, SEO Consultant – Fabryka Marketingu – https://fabrykamarketingu.pl oraz twórca bloga Zgred.pl
“Podsumowując rok 2018 należy przede wszystkim zauważyć jak wiele rzeczy wykonało Google: od wdrożenia Mobile First Index, poprzez wzmocnienie nacisku na ważność prędkości ładowania strony aż po największą aktualizację algorytmu, która miała miejsce w sierpniu.
Patrząc na rok 2019 to chętnie bym widział dokończenie migracji Google Search Console do nowej wersji oraz zwiększenie liczby informacji dostępnych w GSC odnośnie zachowania witryny w wyszukiwarce Google. Spodziewam się też położenia przez Google większego nacisku na użyteczność nie tyleż samych serwisów co również i treści – merytoryczności i zaangażowania połączonego z architekturą informacji poprzez odpowiednią konstrukcję np. linkowania wewnętrznego.
I jak zawsze można prognozować – każdy następny rok będzie coraz bardziej rokiem mobile.”
Max Cyrek – SEO Expert, CEO of Cyrek Digital
“W zeszłym roku Google zaskoczyło nas ujawnieniem wytycznych dla quality raterów, czyli osób zajmujących się ręczną oceną jakości stron i serwisów internetowych. Pośród wytycznych najciekawsze są te dotyczące intencji użytkownika (user intent), E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) i YMYL – Your Money Your Life. Tysiące osób miało za zadanie oceniać strony zarówno na urządzeniach desktopowych jak i mobilnych pod kątem szczegółowych czynników. Od przejrzystości strony, poziomu zaufania przez reputacje do jakości treści. Jaki był cel tych działań? Samouczący się algorytm Google musi mieć punkt odniesienia i zebrane dane stanowią próbkę danych na podstawie której będzie w stanie sam analizować strony i ich wpływ na życie użytkowników.
W najbliższym czasie będę bliżej przyglądał się jaki wpływ na ranking stron będą miały czynniki jakościowe, a w projektach które prowadzę szczególny nacisk będę kładł na przejrzystość architektury informacji, optymalizacje części informacyjnej (przede wszystkim w serwisach dot. zdrowia i pieniędzy). W dalszym ciągu będę kontynuował szeroko pojętą optymalizacje techniczną stron, której nadrzędnymi celami są poprawa indeksowania i usprawnienie crawlowania domena przez Google Bot’a oraz poprawienie wydajności stron – szybkości ładowania i przesyłania danych.”
Kamil Sroka – Head of SEO w DevaGroup – https://www.devagroup.pl/
„Rok 2018 to czas, w którym Google wyraźnie przestawiło suwak w stronę urządzeń mobilnych i wygody użytkowników. Wprowadzenie Mobile First Index czy lipcowej aktualizacji Speed Update zdecydowanie potwierdza kierunek zmian wyszukiwarki.
Nowości w narzędziu PageSpeed Insights, modyfikacje w Google Maps czy rozszerzenie prac nad Googlową wtyczką do WordPress (Sit Kit by Google) są tego dowodem. To również kolejny rok, w którym jesteśmy świadkami systematycznego usprawniania i rozbudowy wyników wyszukiwania poprzez Direct Answers.”
Szymon Słowik – SEO & Digital Marketing Manager w Takaoto.pro
“Mobile First Index czy rozwój nowej konsoli GSC nie zrewolucjonizowały rynku SEO. Rok 2018 upłynął przede wszystkim pod znakiem dużych aktualizacji Google z sierpnia, a także wczesnej jesieni (mniejsze udapte’y z września i października). Przez ostatnie lata obserwujemy ogromny przyrost treści w sieci (sami w dużej mierze za to odpowiadamy), co wymusza na Google coraz bardziej zaawansowaną analizę tychże. Na znaczeniu jak chyba nigdy dotąd zyskuje semantyka (w obrębie dokumentu) oraz poprawna architektura informacji (w obrębie domeny).
Sierpniowa aktualizacja, roboczo nazwana Medical Update, pokazała po raz kolejny, że musimy się przyzwyczaić do dużych przetasowań w SERP-ach. Szukanie jednego, konkretnego czynnika, na którym zmiana algorytmu miałaby się skupiać, jest skazane na niepowodzenie. Frazesem będzie powiedzenie, że trzeba dbać o jak najwyższą jakość, ale w pewnym sensie tak jest. Niedociągnięcia w każdym z podstawowych obszarów (content i architektura, technical SEO i komunikacja z robotem, link building) mogą skutkować drastycznym spadkiem widoczności. Dlatego też dbanie o rozwój serwisu w długiej perspektywie powinno uwzględniać nie tylko najskuteczniejsze taktyki (short-term), ale także minimalizowanie ryzyka spadku poprzez dbanie o czytelność, użyteczność i wiarygodność serwisu.
Jednocześnie nie możemy zapominać, że Google jest maszyną, która opiera się na algorytmach, a nie rozumieniu treści w takim sensie, jak przyjmujemy ją my – ludzie. Prowadzę w ostatnim czasie testy oparte na tworzenie celowo niskiej jakości treści (pod względem języka, a także dopasowania do potrzeb użytkownika – co czyni treść mało użyteczną). W ten sposób udało mi się niewielkim wysiłkiem zająć (i utrzymać) 1. miejsce na szereg fraz lokalnych typu „pozycjonowanie śląsk” czy „pozycjonowanie katowice”, co pokazuje, że analiza intencji i jakości contentu w języku polskim nie jest jeszcze mocną stroną Google. Podobny test przeprowadzam w celu wprowadzenia do top10 mojego bloga na frazę „pozycjonowanie stron” (https://www.szymonslowik.pl/pozycjonowanie-stron/) i powiązane hasła.
Źródło: Seostation.pl
Póki co eksperyment wygląda obiecująco i niewykluczone, że bez większych nakładów czysto finansowych (bo jednak trochę pracy trzeba w to włożyć) uda się w perspektywie paru miesięcy osiągnąć oczekiwany rezultat. Nie bez znaczenia w tym wszystkim jest topical authority, o którym coraz więcej się ostatnio mówiło. Wiele wskazuje na to, że w 2019 roku:
– będzie trzeba dbać o horyzontalny rozwój serwisów celem efektywnego pozycjonowania na money keywords
– link building dalej będzie jednym z głównych kosztów pozycjonowania i bez budżetu ciężko będzie efektywnie konkurować
– optymalizacja techniczna serwisów będzie kluczowa w kontekście utrzymania wysokiego stanu zindeksowanych stron (np. w ecommerce)”
Marcin Atamańczuk – CEO w Exelmedia.pl
Rok 2018 w SEO zapamiętam głównie z wyjścia z wersji beta nowego interfejsu Google Search Console i ciekawych możliwości, które oferuje nowy panel. Mam nadzieję, że narzędzie będzie nadal dynamicznie rozwijane, szczególnie w obszarze indeksacji witryn.
W roku 2019 spodziewam się dalszego zwiększenia roli Mobile First Index, eliminując w ten sposób z rynku stare i niedostosowane platformy pod użytkowników mobilnych, którzy coraz częściej szukają i kupują za pomocą telefonu.
Chętnie widziałbym też rozwinięcie idei wyszukiwania głosowego, ale pewnie w polskiej wersji wyszukiwarki przyjdzie nam jeszcze długo na to czekać.
Roman Rozenberger – Search Engine Marketing Specialist w Rozenberger.com i Ibb.media
“SEO 2019?
Pozycjonowanie dalej rozwija się w kierunku dostarczania rzetelnej, konkretnej treści w formach tekstowej, graficznej i wideo oraz pozyskiwania odnośników. Przede wszystkim skupimy się na UX, podnoszeniu CTR z organicznych wyników, powalczymy o szybkość ładowania stron i ich dostosowania do urządzeń mobilnych.”…
Wniosek Romana o SEO to część dłuższego artykułu opisującego najważniejsze zmiany w Google Ads w 2018 roku oraz prognozy na 2019 w zakresie analityki internetowej oraz innych istotnych kwestii z punktu widzenia SEO i SEM. Zapraszamy do artykułu “Najważniejsze zmiany w Google Ads w 2018. Prognozy na 2019 rok”.
Podsumowanie
Rok 2018 dla większości ekspertów, był rokiem Mobile czego dowodem był coraz większy udział użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych w stosunku do lat poprzednich oraz wprowadzony przez Google Mobile First Index.
Ważniejszymi wydarzenia w 2018 roku to potwierdzone przez Google dwie aktualizacje algorytmu w połowie roku czyli “Mobile Speed” oraz “Medical Update”. Pierwsza miała na celu wprowadzenie szybkości ładowania strony na urządzenia mobilne jako jednego z czynników rankingowych. Druga aktualizacja dotyczyła stron typu Your Money Your Life (strony z branży medycznej, e-commerce, biznesowej i finansowej). Według różnych źródeł aktualizacja dotyczyła prawdopodobnie jakości treści i stron. Kolejnym ważnym wydarzeniem w SEO było wprowadzenie przez Google nowej konsoli Google Search Console.
Rok 2019 będzie według ekspertów, będzie jeszcze bardziej ukierunkowanym w stronę urządzeń mobilnych. Działania SEO skupią się w dalszym ciągu na optymalizacji witryn pod kątem dostarczaniu rzetelnego i konkretnego contentu oraz zadbaniu o odpowiednią architekturę informacji. Istotna również będzie optymalizacja techniczna, szczególnie pod kątem Page Speed i dostosowania witryn do urządzeń mobilnych. Ważnym elementem będzie też dbanie o poprawę crawlowania i indeksowania witryn przez bota Google.