Specjalnie dla redakcji MagazymSEM.pl, Roman Rozenberger przygotował zestawienie najważniejszych zmian jakie, dokonały się w Google Ads w 2018 roku, a także prognozę na 2019 w branży SEM. Zapraszamy do lektury.
Spis treści
Google Ads – najważniejsze zmiany w 2018 roku:
1. Google AdWords – Google Ads
To nie tylko zmiana nazwy, ale też zmiana podejścia, która jest widoczna szczególnie w drugiej połowie roku.
2. Porzucenie starego interfejsu
Google pomimo zapowiadanych na koniec roku zmian w interfejsie zrobił nam wszystkim niespodziankę i wprowadził nowy interfejs odrobinę wcześniej.
Dla niektórych starych wyjadaczy był to niemały szok, gdyż brakowało w nim części funkcji znanych ze starego edytora, zmienił się też całkowicie układ interfejsu, co wymagało czasu aby się przestawić.
Jeśli chodzi o mnie, to pomimo obaw i wymieniania przekleństw we wszystkich znanych mi językach jestem zdania, że jest to dobra zmiana, szczególnie dla osób zaczynających pracę z Google Ads.
Wraz z nowym interfejsem pojawiły się nowe możliwości w systemie reklamowym, które pozytywnie przełożyły się na efekty u naszych partnerów biznesowych.
3. Rozszerzanie kierowania na odbiorców, odchodzenie od słów kluczowych
Coraz bardziej widać w systemie Google Ads odchodzenie od kierowania związanego bezpośrednio ze słowami kluczowymi na rzecz kierowania według typów odbiorców. Krok w bardzo dobrym kierunku, ponieważ dzięki temu możemy określić w jakim stanie, na jakim etapie jest odbiorca reklamy.
4. Wprowadzenie inteligentnych kampanii zakupowych
Nie u każdego znanego mi semowca zadziałały, ale w moim przypadku przyniosły bardzo dobre wyniki sprzedaży. Czekam na rozwijanie ich możliwości – Brawo Google!
5. Zmiany w systemie Google Partners
Ta zmiana bardziej dotyczy nas, niż bezpośrednio naszych partnerów biznesowych, jednak był to niemały szok. Znikały certyfikaty, statusy partnerów. Podobno ma już być okej. Zmieniły się też promocje i ustawienia na kontach Google Ads z poziomu MCK.
6. Zmiana w dopasowaniu ścisłym
To duża zmiana. Google już od pewnego czasu „poluźniał” dopasowanie ścisłe. Skończyło się na tym, że dokładnie wpisana fraza przez użytkownika nie będzie już jedynym wyznacznikiem tego, czy wyświetli mu się reklama. Tutaj znajdziecie więcej informacji – https://searchengineland.com/googles-exact-match-close-variants-expand-again-now-include-same-meaning-variations-305056
7. Zamiana wyglądu i powiększenie reklamy tekstowej
Cudowna zmiana polegająca na wprowadzeniu trzeciego nagłówka i dwóch opisów do reklamy. Wymaga od osoby piszącej teksty trochę więcej zaangażowania i czasem zajmuje jej to więcej czasu, ale pod kątem wyników wyszukiwania i konkurencyjności spychamy na dół wyniki pozycjonowania.
8. Zmiana w Google Ad Grants
Zmiany dotyczące minimalnego CTR, śledzenie konwersji, optymalizacji i lepszego kierowania reklamy to niemałe wyzwanie dla wielu organizacji pozarządowych korzystających z programu Ad Grants.
Co przyniesie 2019 rok? Prognoza:
1. Analityka internetowa
Koniec z działaniami na pałę i mówieniem sobie, że „jakoś to będzie”, nie wystarczy już sama instalacja kodów śledzących Google Analytics, czy innych systemów trackingowych. Nie wystarczą same dane z Facebooka Pixela i Google Ads, czy informacja o tym, na którą pozycji w wynikach wyszukiwania pojawia się Twoja firma.
Przy rozwoju systemów reklamowych, serwisów internetowych oraz rosnących kosztach nieuniknione jest znalezienie i skupienie się na tym co działa, a rezygnowanie z tego co nie działa.
2. Atrybucja
Nie żyjemy w świecie jednego kanału i reklamujemy się za pomocą wielu platform na różnych urządzeniach. Bez pomiarów i analizowania modeli atrybucji ciężko będzie dokonywać właściwych strategicznych wyborów.
3. Automatyzacja
Automatyzacja przeżywała już swoją rewolucję. Dalej ważne jest wprowadzanie i rozwijanie scenariuszy działań, dzięki którym będziemy automatyzować pracę i komunikację na każdym etapie życia klienta, celem budowania marki, ocieplania relacji, bycia bliżej użytkowników. To dotyczy się pozyskiwania nowych klientów i pracowania na tych, którzy nam już zaufali.
4. Remarketing
W nawiązaniu do poprzedniego punktu, rozwijanie list remarketingowych o nowe warunki. Oczekuję wyższych CTR, lepszych współczynników konwersji i mniejszego kosztu pozyskania klienta.
5. SEO 2019?
Pozycjonowanie dalej rozwija się w kierunku dostarczania rzetelnej, konkretnej treści w formach tekstowej, graficznej i wideo oraz pozyskiwania odnośników. Przede wszystkim skupimy się na UX, podnoszeniu CTR z organicznych wyników, powalczymy o szybkość ładowania stron i ich dostosowania do urządzeń mobilnych.
Więcej o prognozach w SEO na 2019 rok oraz podsumowaniu 2018 znajdziesz we wpisie: „Podsumowanie roku 2018 w SEO. Prognoza na 2019„.
Zapraszamy do odwiedzenia witryn autora: rozenberger.com oraz ibb.media