Branża SEO przez lata naważyła sobie niezłego bigosu. Swoją pracę dla Klienta, która od początku miała zwiększać zainteresowanie jego ofertą, potraktowała jako pracę techniczną, często o wątpliwej jakości.
Branża SEO przez lata naważyła sobie niezłego bigosu. Swoją pracę dla Klienta, która od początku miała zwiększać zainteresowanie jego ofertą, potraktowała jako pracę techniczną, często o wątpliwej jakości.
Klienci też nie są bez winy – chcą jak najmniejszymi środkami osiągnąć sukces pokroju onetu czy wirtualnej polski.
Co ma zrobić firma pozycjonująca strony, kiedy dostaje takie oto zapytanie:
„Proszę o wycenę pozycjonowania dla fraz:
przesyłki do Anglii
paczki do Anglii
przesyłki do Niemiec
paczki do Niemiec
przesyłki paletowe
paczki Anglia
przesyłki Anglia
przesyłki międzynarodowe
paczki zagraniczne„
Oczywiście klient nie podał strony i prosi o ofertę cenową.
Każdy z nas ma jakiś cel swoich działań, klientowi zależy na szybkich rezultatach, Agencji SEO na pozyskaniu klienta za wszelką cenę – czy rzeczywiście tak powinna wyglądać współpraca ?
Internet AD 2015 to zupełnie inne reguły niż jeszcze 5-6 lat temu. Dzisiaj tzw. techniczne pozycjonowanie nie ma sensu, a utrzymywanie mitu SEO jako działań opartych tylko na frazach kluczowych jest wręcz szkodliwe.
Aby zmienić ten stan rzeczy firmy SEO powinny przedefiniować swój sposób współpracy z klientem, a klientów zachęcamy chociaż do podstawowego zapoznania się z tematem promocji firmy za pomocą marketingu internetowego.
Co tak na prawdę powinno być ważne w pozycjonowaniu strony internetowej ?
Poniżej kilka elementów, które oczywiście nie wyczerpują tematu:
1. Strona internetowa, która będzie obiektem naszych działań.
I to jak wygląda wcale nie jest najważniejsze. Klient nie znając całej perspektywy skupia się na kolorach, zdjęciach, efektach na stronie. Zapomina przy tym o szeregu sprawach takich jak np. użyteczność strony dla użytkownika, dostępność strony do urządzeń przenośnych, czytelności i prostota nawigacji, opracowanie ścieżki sprzedaży, odpowiednia zawartość strony, czytelne i trafne wezwania do akcji, dostosowanie strony do wymagań wyszukiwarek, itd, itp.
2. Odpowiedni plan działania.
Jeśli skupiamy się tylko na kilku frazach to po pierwsze: narażamy się na karę od Google, algorytm wyszukiwarki zmienia się tak często, że trudno przewidzieć co nastąpi jutro. Po drugie: możemy trafić przysłowiową kulą w płot. Bo skąd nasza pewność, że fraza X czy Y przyniesie nam korzyść ? Może dzięki niej zwiększymy ruch na stronie, ale czy na pewno zwiększy to naszą sprzedaż ?
3. Inne spojrzenie na pozycjonowanie.
To jest najtrudniejsza część – bo wiadomo jak trudno obalić mity, z którymi żyliśmy przez lata. Bo czym powinno być pozycjonowanie od początku ?
Pozycjonowanie nie jest przecież tym, czego chcesz drogi Kliencie dla swojej firmy. Twoim celem jest sprzedaż usług i produktów. Pozycjonowanie w tym procesie to tylko jedna z technik, cześć większej całości i tylko tak działania SEO powinny być rozpatrywane.
Pozycjonowanie to nie sprawdzanie czy fraza X jest na pozycji Y czy Z. Takie podejście mogło się sprawdzać w czasach kiedy konkurencja w Internecie była znikoma, a wyszukiwarka nie radziła sobie z „przekrętami” pozycjonerów.
Pozycjonowanie oderwane od rzeczywistości to tylko zwiększony ruch na stronie (często krótkotrwały) i zasilona kasa pozycjonera.
Na czym należy się zatem skupić myśląc o pozycjonowaniu serwisu ?
Na 5 elementach:
- Strategii pozyskiwania klienta
- Optymalizacji strony docelowej naszych działań
- Promocji za pomocą dostępnych nośników
- Analizach efektów
- Optymalizacji działań