Artykuł został przygotowany przez certyfikowanego specjalistę AdWords – Romana Rozenbergera i pochodzi z jego bloga, na którym znajdziecie wiele cennych wskazówek dotyczących marketingu w wyszukiwarkach.
Spis treści
Lista konfiguracyjna konta AdWords
Podczas organizacji konta Google AdWords są elementy, których nie powinno się pomijać. Dlatego też przygotowałem dla Ciebie listę w postaci tablicy na Trello, w formacie PDF i w formie obrazkowej, dzięki którym nie pominiesz najważniejszych elementów Twojego konta reklamowego Google AdWords. Lista konfiguracyjna została podzielona na poziomy organizacji konta reklamowego Google.
Kolejno przejdziesz przez konfiguracje na poziomie konta (integracje z innymi narzędziami, płatności), następnie do poziomu samych kampanii, grup reklam, słów kluczowych, reklam, kierowania. Życzę miłej lektury.
Ustawienia na poziomie konta AdWords
Zakładanie konta
- Zapisz numer konta Google AdWords
Jest wyświetlany w prawym górnym rogu ekranu. Może okazać się potrzebny w razie kontaktu z Google lub do przekazania osobie z którą będziesz współpracował (w przypadku gdy ktoś posiada konto menadżerskie)
- Skonfiguruj płatności
Wybierz odpowiednią walutę i strefę czasową (potem nie będzie można ich zmienić)
Wpisz dane swojej firmy, swój numer NIP i dane kontaktowe, na adres kontaktowy będziesz dostawał między innymi informacje nt. budżetów, czy odrzuconych reklam.
Po skonfigurowaniu płatności zapisz sobie numer konta do przelewów (w przypadku płatności przez przelew) lub zapisz sobie ostatnie 4 cyfry swojej karty kredytowej (żebyś wiedział z której karty zasilasz konto).
Nie zapomnij o pobraniu faktury na początku każdego miesiąca (około do 6 dnia miesiąca faktury są dostępne do pobrania).
- Kupon AdWords
Jeśli posiadasz jakiś kupon promocyjny to wpisz jego numer. Pamiętaj, że kupon ma określone warunki użycia, dlatego też nie zapominaj o jego warunkach i o tym żeby wpisać go w przeciągu 2 tygodni od założenia konta (nie od startu kampanii). Dobrze jest zapisać sobie jaki jest warunek kuponu, żeby spełnić jego wymagania. Pamiętaj o tym, że zazwyczaj można zastosować jeden kupon w koncie!
Integracje konta Google AdWords
- Integracja z Google Analytics
Dzięki integracji z Google Analytics otrzymasz w interfejsie możliwość dodania informacji nt. współczynnika odrzuceń, ilości czasu spędzonego w witrynie oraz ilości przeglądanych stron w sesji.
Dodatkowo otrzymujesz informację w interfejsie Google Analytics na temat kampanii ruchu pochodzącego z kampanii, co pomoże Ci w procesie optymalizacji Twojej kampanii.
- Integracja z Google Search Console (Google Webmaster Tools)
Dzięki integracji konta z narzędziami dla webmasterów otrzymujesz dodatkowe karty raportów mówiące o organicznych wynikach wyszukiwania i możesz zestawiać dane mówiące o wyszukiwaniach bezpłatnych w wyszukiwaniami płatnymi.
- Integracja z Google Play (Jeżeli posiadasz aplikację)
Dzięki temu rozszerzeniu będziesz mógł promować swoją aplikację. Dodatkowo możesz dodać swoją aplikację jako rozszerzenie i uzyskać listy remarketingowe pochodzące z aplikacji.
- Integracja z Kontem YouTube
Dzięki temu uzyskasz dostęp do dodatkowych statystyk wyświetleń filmu, nakładek wezwań do działania oraz statystyk remarketingu, a także zaangażowania np. uzyskane wyświetlenia.
- Integracja z Google Merchant Center (Sklepy Internetowe)
Dzięki integracji z kontem Merchant Center zyskasz możliwość promowania asortymentu ze swojego sklepu internetowego w reklamach produktowych Google
- Integracja z miejscami Google
Dzięki tej integracji uzyskasz możliwość wyświetlania rozszerzenia lokalizacji Twojej firmy w reklamach, jak i reklamy na mapach Google.
Konfiguracje
- Konfiguracja śledzenia konwersji (możesz je zaimportować z Google Analytics)
Konwersją może być nawet wyświetlenie strony z ofertą lub strony kontaktowej. Pamiętaj o tym żeby sprawdzić czy konwersje są zliczane!
- Śledzenie konwersji telefonicznych
- Konfiguracja list remarketingowych
Choćby na początku jednej, która będzie zbierać cały ruch z Twojej strony. Nie zapomnij sprawdzić czy listy remarketingowe nie są puste!
Kampanie
Tutaj umieściłem listę typów kampanii, oraz wskazówki dotyczące typów i przeznaczenia kampanii, których możesz użyć.
- Kampania brandowa
Wykorzystaj wyszukiwania brandowe, aby skierować ruch na dedykowane strony docelowe.
- Kampania dynamiczna (DSA)
Dzięki tym kampaniom złapiesz wyszukiwania z długiego ogona.
- Kampania remarketingowa
Przypominaj o sobie Twoim odwiedzającym.
- Kampanie YouTube
- Kampanie Gmail Sponsored Promotions (GSP)
- Kampanie promujące aplikacje mobilną (jeśli posiadasz aplikację)
- Kampanie produktowe (dla sklepów internetowych)
Ustawienia na poziomie kampanii
- Kampanie posiadają logiczne nazwy
To nie jest błahostka! Jeśli będziesz chciał komuś przekazać prowadzenie kampanii, logiczne nazwy pomogą mu nauczyć się szybko struktury Twojego konta!
- Rozdzielone kampanie na sieć wyszukiwania i sieć reklamową
- Kampanie posiadają harmonogram.
Po co wyświetlać reklamę o godzinie drugiej w nocy, jeśli Twoi potencjalni klienci nie szukają o tej godzinie?
- Wyświetlanie reklamy bez optymalizacji pod kątem kliknięć lub konwersji.
Sam decyduj, która reklama działa lepiej.
- Ręczne stawki CPC lub CPM.
Panuj samodzielnie nad swoją kampanią!
- Dostosowanie stawek mobilnych.
Jeśli nie masz strony mobilnej to po co wyświetlać reklamę na komórki? I tak będzie nie czytelna!
- Kierowanie geograficzne.
Reklamuj się tam, gdzie są Twoi odbiorcy.
- Ustawienia językowe
Jeśli Twoi odbiorcy mówią w innych językach lub korzystają z wyszukiwarki innej niż polska.
Dla sieci wyszukiwania
- Partnerzy wyszukiwania
Partnerzy wyszukiwania oferują wyświetlanie reklam w wyszukiwarkach między innymi onet.pl czy wp.pl, ale dodatkowo zyskujemy możliwość wyświetlania reklamy bezpośrednio na mapach Google.
Dla sieci reklamowej
- Wykluczono kategorie witryn
- Wykluczono reklamy w aplikacjach mobilnych (adsenseformobileapps.com)
- Wykorzystywanie reklam tekstowych i graficznych
- Wykorzystywanie dynamicznych reklam (remarketing dynamiczny)
Dla kampanii produktowych
- Wprowadzono teksty promocyjne
Dzięki nim zwiększamy szansę na wyróżnienie się.
- Logiczny podział produktów w kampaniach
Ułatwi dalszą konfigurację. Zalecam robienie podziałów według kategorii sklepu lub według marek, tak żeby odzwierciedlić strukturę sklepu w kampaniach produktowych.
Dla kampanii wideo YouTube
- Rozdzielone reklamy in-stream i in-display na osobne grupy reklam
- Zoptymalizowano filmy pod kątem reklamy (np. nakładki wideo)
Ustawienia na poziomie grup reklam
- Logiczne nazwy grup reklam
Nazwa grupy reklam powinna odzwierciedlać słowa kluczowe.
- 2 aktywne teksty reklam na grupę
Dzięki temu ocenisz, która reklama jest bardziej skuteczna.
- Ten sam adres końcowy (docelowy) reklamy w grupie reklam
- Grupa korzysta z rozszerzeń
Im rozszerzenie lepiej dopasowane do grupy reklam, tekstów i strony docelowej tym lepiej.
- Grupa zawiera maksymalnie 30 słów kluczowych
Możesz mieć więcej, jednak chodzi o segmentacje słów kluczowych w grupach reklam.
- Temat grupy reklam odpowiada słowom kluczowym
- Temat grupy odpowiada tekstom reklamowym
Reklamy
- Teksty reklamowe nawiązują do słowa kluczowego
- Teksty reklamowe nawiązują do strony docelowej
- Teksty reklamowe są poprawne składniowo, gramatycznie i ortograficznie
- Teksty reklamy posiadają CTA
- Teksty reklamy wskazują na korzyści płynące z produktu, usługi i unique selling proposition
Słowa kluczowe
- Słowa kluczowe zawierają różne typy dopasowań
- Słowa kluczowe nawiązują do strony docelowej
- Brak powtórzeń słów kluczowych w grupach reklam
- Wykluczające słowa kluczowe
Lista kontrolna rozszerzeń reklamy
- Rozszerzenia linków do podstron
- Rozszerzenia połączeń
Pamiętaj o tym, żeby skonfigurować harmonogram rozszerzenia połączeń, tak żeby nikt nie dzwonił do Ciebie poza godzinami urzędowania.
- Rozszerzenia objaśnień
- Rozszerzenia lokalizacji (na poziomie konta)
- Rozszerzenia opinii
- Rozszerzenia aplikacji (jeśli istnieje aplikacja)
Sprawdź również specjalnie przygotowaną tablicę na Trello, która ułatwi Ci pracę z Google AdWords!