Czy Google AdWords to reklama tylko w wynikach wyszukiwania? Nie tylko! Choć ta forma kampanii jest najpopularniejsza, coraz więcej osób dostrzega ogrom zalet innych rozwiązań reklamowych, jakie oferuje system AdWords. Dowiedz się więcej i wykorzystaj te narzędzia w rozwoju Twojej firmy!
Spis treści
Czym jest system Google AdWords?
AdWords to autorski, opracowany przez firmę Google system reklam internetowych. Opiera się on na wykorzystaniu do celów reklamowych wielu wykreowanych przez Google narzędzi, takich jak wyszukiwarka, YouTube, poczta Gmail i innych witryn w sieci reklamowych, które są stale rozwijane pod kątem potrzeb użytkowników, jak i reklamodawców.
Korzystanie z systemu reklam AdWords to współcześnie jeden z niemal obowiązkowych punktów na marketingowej mapie każdego biznesu.
Możliwości i rodzaje reklamy w AdWords
Google jest obecnie najczęściej użytkowaną witryną internetową – korzysta z niej ok. 95% internautów w Polsce. Z tego powodu reklamy emitowane w serwisach należących do giganta z Doliny Krzemowej oraz witrynach partnerskich są z marketingowego punktu widzenia najbardziej skuteczne.
Firmy, które stawiają na dynamiczny rozwój i regularne pozyskiwanie klientów, powinny wykorzystywać nie jeden, lecz kilka różnych typów reklamy w Google AdWords. Połączenie zalet każdej z nich pozwoli dotrzeć do internautów jeszcze efektywniej i sprawi, że każda złotówka wydana na marketing w Google AdWords będzie miała szansę zwrócić się w postaci większych zysków z prowadzonego biznesu.
Reklama tekstowa
Najbardziej popularną i najchętniej wybieraną w Google AdWords jest reklama tekstowa. Na taki wynik składają się możliwość uzyskania wysokich lub wręcz pierwszych pozycji na liście wyników wyszukiwania. Reklama tekstowa to też zwykle pierwszy rodzaj reklamy internetowej, na jaką decydują się początkujący reklamodawcy.
Każda reklama tego typu ma nagłówek, kilka do kilkunastu słów opisu oraz klikalny link do witryny internetowej, np. strony firmowej, sklepu czy bloga. Płatne reklamy tekstowe pojawiają się zawsze na górze wyników wyszukiwania w Google (oraz po prawej stronie i u dołu), są też wyróżnione kolorem, dzięki czemu szybko „wpadają w oko” internautom.
Linki reklamowe w wyszukiwarce Google to zaledwie drobna część tego, co oferuje system AdWords. Idźmy więc dalej.
Reklama graficzna
Drugim co do popularności typem reklamy w Google AdWords jest reklama graficzna. Bezsprzecznie warto na nią postawić, choćby dlatego, że obraz przyciąga wzrok szybciej niż słowo. Kolorowa, z rzucającym się w oczy napisem, ciekawą grafiką czy zdjęciem ludzi bądź produktów, reklama w formie obrazka daje się łatwo zauważyć, zachęca do kliknięcia i skutecznie zapada w pamięć.
Przygotowanie grafiki reklamowej, jak i kompleksową obsługę kampanii AdWords można powierzyć specjaliście. Trzeba jednak być świadomym, że reklamy graficzne niełatwo analizować i optymalizować ze względu na możliwości związane z kierowaniem reklamy.
Reklama wideo
Kolejnym typem reklam, jakie można wyświetlać za pomocą systemu AdWords, są reklamy wideo, emitowane w formacie TrueView w serwisie YouTube. Jeszcze do niedawna ten rodzaj przekazu reklamowego wybierały głównie duże, znane firmy i korporacje – powodem tego był zwykle wyższy koszt profesjonalnego opracowania materiału reklamowego. W ostatnim czasie usługi tworzenia filmów reklamowych stały się jednak bardziej powszechne, przez co ich ceny spadły do poziomu akceptowalnego również przez średnie, a nawet małe firmy.
Czy warto realizować kampanie reklam video? Zdecydowanie trzeba rozważyć tę możliwość. Według danych Megapanelu PBI/Gemius polski użytkownik komputera w 2014 roku poświęcał na surfowanie w sieci przeciętnie 2 godziny i 24 minuty dziennie, czyli około 73 godzin miesięcznie oraz ponad 36 dni w skali roku. W ciągu tego czasu internauta korzysta z mediów społecznościowych, realizuje przelewy bankowe, robi zakupy, przegląda materiały edukacyjne czy też szuka rozrywki. Szczególnie w dwóch ostatnich przypadkach kanał YouTube cieszy się sporym wzięciem – niektórzy na oglądaniu filmów spędzają kilka, a nawet kilkanaście godzin tygodniowo. Reklamodawcy obecni w YouTube mają więc nieporównywalnie większą siłę przebicia i możliwość trafienia z atrakcyjnym wizualnie przekazem reklamowym do milionów osób.
Kampanie produktowe i reklamy z listą produktów (PLA)
To rozwiązanie, o jakim marzą wszyscy właściciele sklepów internetowych. Jest ono skierowane do sprzedawców detalicznych i pozwala reklamować w Google produkty z e-sklepów.
Reklama składa się ze zdjęcia produktu, tytułu (nazwa produktu), ceny, nazwy sklepu i, opcjonalnie, dodatkowych informacji. Do utworzenia kampanii potrzebne jest uzupełnienie danych o produktach w panelu Merchant Center. Zadanie to wymaga czasu i wiedzy, ale gotowa kampania produktowa AdWords potrafi zaskoczyć rewelacyjnymi efektami sprzedażowymi oraz możliwością racjonalnego zarządzania budżetem reklamowym.
Reklamy Gmail Sponsored Promotions (GSP)
Ostatnim z omawianych w tym artykule rodzajów reklamy realizowanych w ramach systemu AdWords jest Google Gmail Sponsored Promotions. GSP to format reklamowy, który został wprowadzony w Polsce pod koniec 2013 roku. W tym przypadku system AdWords do nadawania przekazu reklamowego wykorzystuje pocztę Google, czyli Gmail. Warto wiedzieć, że reklama typu GSP składa się z dwóch elementów – pierwszym z nich jest tzw. teaser, jaki zachęca do obejrzenia reklamy, natomiast drugi to przekaz reklamowy w formie e-maila (przychodzi on do części skrzynki Gmail pod nazwą „Oferty”).
Korzystanie z narzędzia pozwala nie tylko trafić do ponad 4 milionów odbiorców z Polski, lecz także zapewnia interesujące możliwości targetowania reklam, by docierały one jedynie do osób faktycznie zaciekawionych przekazem.
Oprócz mailingu reklamowego system AdWords umożliwia również emitowanie reklam tekstowych lub graficznych w poczcie Gmail użytkownika (reklama wyświetla się po prawej stronie ekranu).
Reklama AdWords – efektywny marketing dla Twojej firmy
Obiektywnie należy stwierdzić, że kampania w Google Adwords jest jedną z najskuteczniejszych form reklamy internetowej:
- gwarantuje błyskawiczne sprowadzenie ruchu na stronę,
- umożliwia szybkie i efektywne dotarcie do grupy potencjalnych klientów,
- pozwala zwiększyć sprzedaż,
- zapewnia możliwość łatwej moderacji i dostosowania treści, formy, zasięgu czy budżetu reklamy do aktualnych potrzeb i planów.
Im szerzej zakrojona i im precyzyjniej dopasowana, tym lepiej. Chcąc zwiększyć sprzedaż, warto być tam, gdzie znajdują się potencjalni klienci. Google umożliwia to poprzez reklamy AdWords, które zaskakują coraz to nowymi możliwościami, dającymi każdej firmie szanse na aktywny i efektywny rozwój.
Obsługę systemu AdWords można prowadzić samodzielnie. Zdarza się jednak, że początkujący reklamodawcy napotykają kłopoty z obsługą systemu lub nie wiedzą, jak poprawnie zarządzać kampanią, by nie tracić pieniędzy. Z kolei zaawansowani reklamodawcy zwykle nie mają czasu na zajmowanie się kampanią na własną rękę. W każdym z tych, jak i w innych przypadkach warto zdać się na wsparcie fachowców.